Kvalitet, kvantitet och Google

av :
google

När internet var nytt så var inte innehållet på en webbplats särskilt viktigt. Syntes man och fanns så tyckte besökaren det var en kul grej i många fall och det var inte svårt att marknadsföra en ny webbplats. Idag ser det helt annorlunda ut. Det är oerhört svårt att synas i konkurrensutsatta branscher och nätet fylls med såväl kvalitativt material som rent skräp i en rasande takt med hundratusentals nya webbplatser varje dag.

Google är idag den överlägset största sökmotorn i Sverige även om Bing också har en väsentlig marknadsandel. Google har den senaste tiden fokuserat hårt på att försöka premiera webbplatser som de anser håller högre kvalitet. Trots att sökmotorn har oerhört kvalificerad personal, enorma resurser och en god vilja så är inte detta helt enkelt att åstadkomma. Det finns alltid personer som försöker manipulera sökmotorns algoritmer på olika sätt för att på så vis placera sig högre i sökresultaten vilket kan göra mycket stora skillnader i trafik.

Frågan är då vad som är hög kvalitet? Det som är allra lättast att filtrera bort är rena kopior, till exempel TT-meddelanden som kopieras rent av i varenda nättidning. Den webbplats som skriver om en sådan artikel med egna ord per automatik placera sig högre i sökresultaten kan man tycka men detta innebär naturligtvis inte att den egenskrivna texten per automatik håller en högre kvalitet. ”Bra innehåll” är en högst subjektiv upplevelse vilket gör att Googles uppgifter är mycket svår. Att introducera personliga sökresultat är därför ett mycket stort steg framåt även om det i många fall även är högst irriterande för användaren, i synnerhet för oss som arbetar med webben och titt som tätt är inloggade på samtliga Googles tjänster utan att vi tänker på det.

Frågan är om Googles strategier verkligen gynnar kvalitet framför kvantitet? Man kan här göra en intressant jämförelse mellan våra största tidningar Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Kvällstidningen Aftonbladet är sedan länge den överlägset största svenska tidningen på nätet och den brukar definitivt inte förknippas med kvalitet utan snarare jämställas med skvallertidningar. Deras strategi är att producera så mycket material som möjligt så snabbt som möjligt.

Tittar man på antalet indexerade sidor i Google så har Aftonbladet nära 4,3 miljoner sidor vilket är ungefär fem gånger så många som övriga tre konkurrenter vilka samtliga ligger på omkring 800 000 sidor. Vad kan man dra för slutsatser av detta? Jo, Google gillar webbplatser som uppdateras ofta. Aftonbladet producerar mest material vilket innebär att Googles robotar besöker sidorna oftare. När de också är först ut med en nyhet så premieras denna ofta av Google vilket ger fler besökare. Aftonbladet har idag ungefär lika många besökare som DN.se, SvD.se och Expressen.se tillsammans och nästan dubbelt så många sidvisningar vilket ger avsevärt högre reklamintäkter.

Alla dessa fyra tidningar har ungefär samma antal anställda i trakterna 400-500. Att Aftonbladet trots detta producerar så mycket mer material gör att man verkligen kan ifrågasätta Googles nuvarande strategi. Så snart en viktig händelse inträffat brukar Aftonbladet slänga upp en extremt snabbskriven kort artikel som sedan uppdateras allteftersom ny information kommer fram. Det är mycket vanligt att den första versionen innehåller såväl språkliga fel som faktafel. Denna slit- och släng journalistik premieras tyvärr av Google och blir alltmer vanligt förekommande hos samtliga tidningar eftersom de tvingas anpassa sig till verkligheten om de inte vill riskera att duka under.

I en perfekt värld skulle kvalitet premieras på internet men tyvärr är Google fortfarande långt ifrån sin uttalade målsättning. Förhoppningsvis blir det bättre med tiden och då kanske den svenska journalistiken återigen kan få ett uppsving för idag finns det egentligen inte en enda svensk kvalitetstidning på nätet.