Min roll på firman är ju inte att sälja men som programmerare har jag ändå en hel del att göra med detta arbete. Jag har till exempel skapat en flexibel databas som vi använder för att hålla koll på existerande kunder och få in mer-sälj. Något som har intresserat mig länge är leads.
Och vad är leads då? Jo det är i grund och botten en möjlig kund. Det kan vara en privatperson såväl som ett företag. För oss handlar leads mest om företag eftersom vi jobbar B2B. Den som är sur på Google över dåliga placeringar i sökmotorer älskar leads. De styrs ju inte alls av teknikjättens ranking!
Leads som ger mer
På vårt företag är diskussionen om förbättrad försäljning alltid igång. Jag tar del av den till lunch och har förstås förstått att vi helst inte vill ödsla tid på att ringa och mejla företag som inte alls är intresserade av våra tjänster.
Ibland lyckas det bättre med kontaktkampanjer och ibland sämre. Men en sak har jag insett, det finns leads och så finns det leads. Och här vill jag säga att research är en så viktig del av detta arbete.
Det går ju att köpa in färdiga listor med leads och det kan spara både tid och pengar. Men när man jobbar som vi gör med ständig återförsäljning till samma kunder och möjligheten att skapa applikationer enbart i syftet att gallra fram fler kontakter så går det att göra en hel del för mersäljande leads på egen hand.
Med tanke på analys och eftertanke
Jag nämnde det och vill återkomma till min tanke om vikten av research. Jag har insett att det alltid går bättre när vi jobbar med leads som är väl genomtänkta. Ibland kan det vara så att vi fått in de nya kontakterna via existerande kunder på ett smart sätt. Då är det inte sällan tal om bomb-leads. Det vill säga leads som det smäller om!
När vi kör cold turkey och kontaktar helt nya företag som aldrig har hört om oss så är researchen minst lika viktig. Istället för att spilla tid på att ringa och mejla bolag efter bolag så kan en snabb undersökning och analys plocka ut företagen som uppenbarligen just nu har behov av vår tjänst.
Jag kan ge ett snabbt exempel:
Låt oss säga att vi vill sälja en app för mer interaktiv kontakt på hemsidor. Nu kan vi gallra ut hemsidor som har kontaktformulär men där denna funktion inte alls fungerar som den ska och heller inte är interaktiv.
Vi kan också se på fler parametrar som skvallrar om att bolaget bakom hemsidan har ett genuint intresse av att bättre på sajtens teknik. Den här typen av leads är värda mycket mer än de som bara ger oss företag med hemsidor.