Syns du inte så finns du inte

Jag har ett intresse för marknadsföring sedan unga år. Jag var tidigt intresserad av Gula Sidorna som idag är som en dinosaurie för folk som aldrig upplevt tiden utan mobiltelefoner och internet. Det där med att lägga till bokstaven A flera gånger för att hamna först var ju ett fenomen.

Idag är det inte bokstavsordning som avgör om du syns först när folk söker efter en skomakare. Istället så är det Google som bestämmer om du kommer att ges som förslag till de som vill köpa dina tjänster.

Google går att köpa. Det finns annonser som ligger över sökresultaten. Dessa kan du betala för. Men så är det ju det där med att andra gör likadant. Det blir priskrig och så vinner den starkaste.

Under annonserna som du kan betala för har vi sökresultaten som styrs av Googles robotars parametrar för vad som är ett verkligt värde. Här har vi dels innehållet på sajten som föreslås och om det länkas till den sajten att beakta.

Innehållet ska vara bra och relevant. Det handlar om text, bilder och media som ger något av värde. Sedan ses länkar till sajten som röster på att den verkligen erbjuder det värde som Googles robotar anar.

Om dessa två saker klaffar så kan det bli så att du syns långt upp i sökresultaten så att folk som behöver en skomakare i Linköping hittar dig när de söker efter detta med Googles sökmotor.

Om du kan skriva bra själv så kostar detta inget men annars så är det så att du får betala en hel del för att få de där länkarna. Det är få sajter som går med på att du får länk gratis. Det här kan bli dyrt om du inte vet vad du gör.

Jag tycker att det är intressant hur Google liksom dansar katt och råtta med hela marknadsföringsvärlden. De kommer hela tiden ut med uppdateringar för vad som räknas som värde och så får alla som jobbar med SEO försöka dansa i rätt takt.

Är det bra? Det kan vi tvista om men faktum kvarstår: syns du inte så finns du inte!